Skrytá reklama na sociálních sítích? Děti ji často nepoznají, ukázal výzkum

Praha - Děti většinou nepoznají neoznačenou reklamu, kterou na internet vkládají oblíbení youtubeři nebo blogeři. Bez nápovědy ji pozná jedno dítě z deseti. Zhruba 60 procent rodičů přitom uvádí, že blogeři a youtubeři jejich děti ovlivňují. Vyplývá to z průzkumu, který pro Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy udělala agentura Ipsos. S jeho výsledky dnes novináře seznámili zástupci fakulty.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Děti

Při prohlížení obrázku s typickou formou propagace výrobku v přirozeném životním stylu mladé generace poznalo v průzkumu 11 procent dětí, že se jedná o sponzorovaný obsah. Při zhlédnuatí videa, v němž youtuber míchá vlastní příchuť nápoje, a dělá tak reklamu na jednu konkrétní značku, poznala sponzoring v průzkumu přibližně jedna pětina dětí. Většina jich uváděla, že ve videu šlo hlavně o zábavu a získání nového publika. S nápovědou se 42 procent dětí přiklonilo k tomu, že šlo o reklamu, zatímco 45 procent dětí tipovalo zábavu.

Výzkumu se v dubnu 2018 zúčastnilo 330 dětí ve věku mezi devíti a 15 lety. Zhruba 58 procent dětí uvedlo, že se často dívá na příspěvky, které na sociálních sítích na internetu nahrávají jiní lidé, dalších 42 procent se na ně dívá občas. Mezi nejsledovanější youtubery či blogery patří Jirka Král, Kovy, Gejmr, MenT, Hoggy nebo Shopaholic Nicol, uvedli zástupci fakulty.

Podle vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations Denisy Hejlové jsou youtubeři a blogeři vždy odpovědní za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označili. Řada z nich se však zdráhá komerční spolupráci svým fanouškům přiznat, protože se obává ztráty jejich zájmu. Fakulta sociálních věd spolu se Sdružením pro internetový rozvoj proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních médiích, která by se podle zákonů měla dodržovat. Lidé je mohou najít na webových stránkách Férováreklama.cz.

Hlavním důvodem, proč děti youtubery sledují, je zábava, uvedla Hejlová. Příspěvky takzvaných influencerů, jak se youtuberům či blogerům také říká, podle ní připadají dětem zajímavější než cokoli jiného v dalších médiích. Rodiče to přitom často nechápou. Podle psychologa Marka Vranky ale nemá cenu dětem tento druh zábavy zakazovat. Místo toho by dospělí měli vysvětlovat souvislosti a učit je kriticky myslet.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Dotační čachry v ROP Střední Morava? Deset obžalovaných, milionové škody

20.08.2018 10:16 Zlín - Zlínská pobočka brněnského krajského zastupitelství podala obžalobu na deset osob kvůli…

Zapnuté dětské chůvičky způsobily poplach v Praze, 70 evakuovaných

20.08.2018 10:11 Praha - Okolí pošty v Kafkově ulici v Praze 6 bylo dnes dopoledne zhruba na hodinu evakuováno,…

V Praze se srazil autobus s autem, 11 zraněných

20.08.2018 08:33 Aktualizováno Praha - V pražských Střešovicích se dnes ráno srazil autobus s osobním autem, zranění utrpělo 11…

Na Olomoucku hoří les, zasahuje šest jednotek hasičů

19.08.2018 18:45 Olomouc - Hasiče na Olomoucku během dneška zaměstnaly dva rozsáhlejší požáry lesního porostu.

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama