Likvidace speciálních pedagogů? Studium dle nové metodiky trvá déle než medicína

Olomouc/Praha - Osm vysokoškolských pracovišť vyzvalo ke změně nové metodiky speciální pedagogiky. Ministerstvo školství podle nich snižuje kvalitu přípravy speciálních pedagogů. K protestu se připojila Asociace děkanů pedagogických fakult.

Přidejte svůj názor

Školství

O otevřeném dopise ministrovi školství Stanislavu Štechovi informoval Jiří Langer z Ústavu speciálněpedagogických studií olomoucké pedagogické fakulty, který protest koordinuje. Tiskové oddělení ministerstva školství ČTK potvrdilo, že Štech dopis obdržel. "V současnosti se seznamuje s jeho obsahem a v průběhu příštího týdne se k němu MŠMT vyjádří," uvedl úřad.

Nový metodicky pokyn ministerstva platí od 5. října a upravuje požadavky studijních programů pro získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga. "V době, kdy Česká republika investuje obrovské peníze do inkluze, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR likviduje svým postojem budoucí přípravu učitelů škol zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a snižuje kvalitu přípravy budoucích speciálních pedagogů, kteří jsou pro inkluzi naopak zcela zásadní," uvedl Langer.

Zavedení nové metodiky podle něj budoucím speciálním pedagogům prodlužuje studium o tři roky na osm let, což je déle než třeba studium medicíny. "Kvalifikovaným speciálním pedagogem-učitelem může být jen ten, kdo bude po absolutoriu pětiletého učitelství absolvovat další tříletý bakalářský obor zaměřený na speciální pedagogiku. Jen takový absolvent speciální pedagogiky je podle nově nastavených parametrů uplatnitelný a plně kvalifikovaný pro povolání speciálního pedagoga-učitele," poukázal Langer.

Platný metodický pokyn navíc prý likviduje reálnou možnost, že by někdo v tomto učitelském zaměření pokračoval v doktorském studiu, neboť takové studium může zahájit až absolvent magisterského programu zaměřeného na speciální pedagogiku. "Pokyn navíc ruší specializace v bakalářském studiu speciální pedagogiky, které dosud bakalářské programy běžně obsahovaly - vychovatelství, andragogika, dramaterapie či intervence, čímž zásadně ohrožuje kvalitu absolventů v oblasti sociálních služeb, jako jsou například střediska rané péče, domovy pro seniory, domovy pro osoby se zdravotním postižením, ve které absolventi speciální pedagogiky často působí," doplnil Langer.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Mléko do škol? Kolem programu jsou zmatky, mají se vyškrtnout střední školy

18.06.2018 15:48 Praha - Kolem programu Mléko do škol jsou pořádné zmatky. Střední školy by z něj měly být na návrh…

Zkrátit dětem prázdniny? Politik přišel s návrhem, Češi ho úplně…

12.06.2018 22:07 Aktualizováno Praha – O rozruch se postaral Zdeněk Seidl, radní pro školství Středočeského kraje z ČSSD. V…

Chcete se mít v budoucnu dobře? Tyto obory se dnes vyplatí studovat

09.06.2018 20:20 Aktualizováno Praha - Není tajemstvím, že za několik posledních desítek let se svět hodně změnil a došlo k…

Na AMU houstne atmosféra. Rektor se vzepřel a odmítl odvolat děkana Holého

08.06.2018 16:00 Praha - Rektor Akademie múzických umění (AMU) Jan Hančil se rozhodl nevyhovět návrhu Akademického…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama