Konec Ťoka ve vládě? Rozhodne se do konce týdne

Praha - Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) zvažuje konec vládního angažmá. Rozhodnutí oznámí do konce týdne. Novinářům to řekl při příchodu na pravidelné zasedání kabinetu, uvedl, že pokračovat se mu "nechce". Za nedávnou kritikou z řad ČSSD cítí snahy ovlivnit výběr provozovatele mýtného. Výběrové řízení za miliardy zadané ministerstvem minulý týden zrušil antimonopolní úřad.

Přidejte svůj názor 14 komentářů

Dan Ťok, ministr dopravy

Dlouhodobé výhrady k tomu, jak Ťok vede resort, mají komunisté, kteří jednají o tiché podpoře vznikající druhé menšinové vlády šéfa ANO Andreje Babiše. V posledních dnech se přidali i možní staronoví koaliční partneři ANO, sociální demokraté.

"Já za tím cítím trošku mýtný tendr. Pokud chtějí na ministerstvu někoho, kdo se domluví přímo s Kapschem, tak jim to nabídnu," uvedl Ťok.

Společnost Kapsch je současným provozovatelem mýtného systému v Česku. Ministerstvo ale jako vítěze nynějšího tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll.

Antimonopolní úřad tvrdí, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí není pravomocné, ministerstvo dopravy se proti němu bude bránit. Nový mýtný systém má fungovat od ledna 2020 a podle Ťoka je jeho spuštění v ohrožení.

"Přiznám se, že přestože se udělalo spoustu dobré práce a bylo by dobře nějakou dokončit, tak se mi nechce," uvedl Ťok na dotaz, zda chce za takové situace pokračovat v nové vládní sestavě.

Premiér v demisi Andrej Babiš na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády nechtěl personální obsazení budoucí možné vlády nijak komentovat. Ťoka se zastal v souvislosti s mýtem. "Proto jsem i napsal dopis panu předsedovi antimonopolního úřadu, aby skutečně vnímal, že to co je vyčítáno ministerstvu dopravy jsou více méně formální záležitosti a nejsou to záležitosti zásadního charakteru," dodal Babiš.

Dosavadní Ťokovy práce si váží ministryně financí Alena Schillerová a ministr spravedlnosti Robert Pelikán (oba ANO). Zatímco Schillerovou Ťokova slova překvapila, Pelikán, který už oznámil odchod z politiky, novinářům řekl, že o Ťokově postoji ví. "Je to dobrý odborník, rozvážný a klidný. A člověk, který se nedá ovlivnit," konstatoval. Podle Schillerové ministerstvo pod Ťokovým vedením udělalo mnoho práce. Podle ní je třeba ocenit i diskutovanou opravu dálnice z Prahy na Brno, protože jde o první opravy po desítkách let.

Za Ťokova působení v čele resortu dopravy se zlepšilo čerpání evropských dotací a pokročilo se v přípravě klíčových dopravních staveb.

Ťoka kritizují především sociální demokraté, se kterými premiér v demisi a šéf ANO Andrej Babiš vyjednává o příští vládě, i komunisté, kteří jednají o podpoře vznikající vlády.

V minulosti Ťoka kritizoval i tehdejší premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V listopadu 2016 řekl, že by Ťok mohl odvádět lepší práci. Dodal, že by uvažoval o jeho výměně, kdyby mohl udělat revizi u členů vlády z koaličních stran.

Ťok se dostal do sporu s provozovatel mýtného systému společností Kapsch, která mu letos v dubnu poslala předžalobní výzvu s požadavkem, aby se zdržel dalšího poškozování dobrého jména společnosti. Firma označila Ťokovy výroky směrem k ní za manipulativní a lživé a žádá omluvu. Reagovala tak mimo jiné na výzvu, aby ihned snížila náklady na provoz stávajícího systému.

Ťok se také angažoval ve sporu taxikářů se službami typu Uber. Původně plánoval prosazení restriktivních opatření vůči alternativním taxislužbám. Na jednání se sněmovními stranami Ťok však neprosadil projednávání novely ve zrychleném řízení. Poté řekl, že chce se sněmovními stranami vypracovat širší novelu zákona o taxislužbě, která by vyřešila situaci kolem služeb typu Uber. V únoru provozovatelé služby Liftago Ťoka vyzvali, aby se omluvil taxikářům dodržujícím zákony za své výroky, že za neutěšenou situaci v oboru si mohou podnikatelé v taxislužbě sami.

Dopravní odborníci a profesní svazy v dopravě vyčítali Ťokovi postup při zajišťování fungování mýta po vypršení smlouvy s Kapschem i nedostatek připravených projektů, které by bylo možné okamžitě začít stavět. Pozitivně naopak hodnotili personální stabilizaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

V březnu 2015 informoval Český rozhlas o podezření z korupce v české pobočce Skansky. Podle informací rozhlasu bylo z této pobočky vyvedeno 100 milionů korun v roce 2011, tedy v době, kdy ji vedl Ťok. Peníze prý putovaly na úplatky do firmy, s níž Skanska spolupracovala na dostavbě silnice R7. Ťok podezření z korupce odmítl.

Vstupte do diskuze (14)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Jak je na tom Kalousek po operaci? Jeho kolega prozradil detaily z…

19.08.2018 00:11 Aktualizováno Praha - Šéfovi poslaneckého klubu TOP 09 Miroslavu Kalouskovi už je po operaci lépe. Informoval o…

Čeští politici oceňují Annana jako humanistu

18.08.2018 16:38 Praha - Osobnost světového formátu a velký humanista byl podle vicepremiéra Jana Hamáčka (ČSSD),…

Pravda o Babišovi. Nechte si konečně vysvětlit, že to myslí upřímně

18.08.2018 14:34 Aktualizováno Komentář: Prezident Miloš Zeman jmenoval Andreje Babiše (ANO) podruhé premiérem. Při vstupu do…

Zeman nezvládá výkon funkce? Politici naznačují, že by měl skončit. To…

17.08.2018 22:22 Aktualizováno Praha – Mluvčí Hradu Jiří Ovčáček na sociálních sítích oznámil, že prezident Miloš Zeman nepřednese…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama