Kolik u nás stojí kilometr dálnice? Jsme na tom lépe než před pěti lety, ujistil prezident NKÚ

Praha - Podle prezidenta Národního kontrolního úřadu (NKÚ) Miloslava Kaly se během pěti let razantně změnily dva faktory při stavbě dálnic v České republice. Upozornil také na to, že by resort dopravy měl upravit cenové normativy pro výstavbu dálnic.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Miloslav Kala /ČSSD/, prezident NKÚ

Podle prezidenta NKÚ Miloslava Kaly se v České republice staví dálnice pomalu zejména proto, že dlouho trvá příprava. "Od rozhodnutí výstavby dálnice po získání pravomocného stavebního povolení to trvá třináct let," uvedl v Českém rozhlase Kala, podle něhož se tato lhůta o čtyři roky za posledních pět let prodloužila. "Tato kontrola navazovala na kontrolu z před pěti let. Chtěli jsme udělat srovnání, jak se Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy vypořádaly s našimi poznatky za těch pět let," vysvětlil prezident NKÚ.

Důvodem kontroly bylo hlavně to, že se jedná o velké prostředky a pak také to, že tato oblast byla spojována například s korupcí. Pokud by úřad zjistil nějaké pochybení, tak je jeho povinnost podat trestní oznámení. Zatím se však dle Kaly nestalo. Prezident NKÚ přišel s výsledkem kontroly, která ukázala, že se za posledních pět let změnily dva faktory při stavění dálnic. Kromě toho, že se prodloužila doba přípravy, zároveň se snížila průměrná cena jednoho kilometru dálnice. "V roce 2013 stál jeden kilometr dálnice v průměru 340 milionů korun, dnes je to 152 milionů," uvedl Kala s tím, že na tom má podíl zejména vyšší konkurence mezi firmami.

Některé nabídky stavebních firem jsou prý i o třetinu až polovinu nižší než minimální cena, kterou by chtěl stát utratit. Což pak vede k daleko větší kontrole. "V závěru zprávy říkáme, že cenové normativy neslouží v současné době k tomu, aby investor řídil cenovou politiku. Došlo k tu velké disproporci. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic by mělo začít upravovat cenové normativy," míní Kala.

Prezident NKÚ vzápětí vysvětlil, proč stát soutěží dráž výstavbu dálnic, než firmy na trhu nabízejí. "Je to předpokládaná cena. Na projekt se nasadí cenový normativ, kdy se ocení jednotlivé položky, sečte se to, a s výslednou cenou se jde do soutěže. Chyba je, že cenové normativy v sobě zřejmě obsahují lidově řečeno nějakou vatu, která vede k těmto velkým rozdílům. A to je nebezpečné," varuje prezident Miloslav Kala.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Čeští politici nadávají Merkelové kvůli výroku o odsunu Němců: To se máme…

20.06.2018 23:28 Aktualizováno Praha - Výrok německé kancléřky Angely Merkelové o tom, že pro poválečný odsun Němců ze zemí…

Okamurova SPD dostala pokutu 100 tisíc za chyby v kampaních, podá odpor

20.06.2018 20:36 Aktualizováno Praha - Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí udělil hnutí SPD…

Zeman trvá na svém: Pocheho v čele české diplomacie nechce

20.06.2018 19:19 Lišany - Prezident Miloš Zeman dnes zopakoval, že by Miroslav Poche (ČSSD) neměl být ministrem…

Odsun Němců? Zemanovy výroky budily pozornost už před lety

20.06.2018 18:34 Praha - Miloš Zeman se ještě jako premiér v letech 1998 až 2002 k problematice poválečného odsunu…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama