Češi zhodnotili rok 2015. Byl pozitivní, či negativní? Čtěte průzkum

Praha - Tříčtvrtinová většina českých občanů (77 %) je v současné době spokojena se svým životem. Rok 2015 za osobní úspěch považuje dvoutřetinová většina lidí (67 %). Polovina populace hodnotí uplynulý rok jako úspěšný z celospolečenského hlediska. Přes tato pozitivní zjištění přesto u téměř poloviny lidí (45 %) při hodnocení minulého roku převládají negativní pocity (strach, obavy, neklid, bezmocnost či vztek). Pozitivní pocity (vše jde, jak má, vyrovnanost, vše se daří, štěstí) mají dvě pětiny lidí (40 %) a jejich podíl je nižší než před rokem o pět procentních bodů.

Diskuse: 4

Češi zhodnotili rok 2015. Byl pozitivní, či negativní? Čtěte průzkum - anotační foto

Začátek nového roku je často spojen s bilancováním a hodnocením roku uplynulého. STEM se již od roku 1994 pravidelně v lednovém průzkumu lidí ptá, jak jsou celkově spokojeni se svým životem a jak hodnotí uplynulý rok z osobního hlediska i z hlediska vývoje ve společnosti.

Podle aktuálního průzkumu jsou se svým životem spokojeny více než tři čtvrtiny občanů. Při zpětném pohledu na rok 2015 považuje dvoutřetinová většina dotázaných tento rok za osobní úspěch. V hodnocení stavu společnosti již lidé nejsou tak pozitivní. Přesně polovina občanů si myslí, že minulý rok přinesl úspěch v rozvoji společnosti. Třetina se domnívá, že změny v naší společnosti přinesly za poslední rok více spravedlnosti.

I přes méně pozitivní hodnocení vývoje ve společnosti v porovnání s osobní perspektivou je třeba zdůraznit, že v dlouhodobé perspektivě jsou aktuální zjištění výrazně lepší než v letech 2010 až 2014. V lednu 2014 pouze pětina lidí považovala uplynulý rok za úspěch v rozvoji společnosti, za rok se tento podíl zdvojnásobil a nyní růst pokračuje. Zdá se, že veřejnost oceňuje nové politické vedení země.

Osobní spokojenost se životem a uplynulým rokem se podle aktuálního průzkumu drží na vysokých hodnotách podobně jako vloni. Podobně i hodnocení toho, zda uplynulý rok přinesl více spravedlnosti ve společnosti, je z dlouhodobé perspektivy časové řady na relativně vysoké úrovni.

Psali jsme:  

Zkombinujeme-li odpovědi veřejnosti hodnotící úspěšnost předchozího roku v osobní i celospolečenské rovině, tak nejčastější je spokojenost v obou hlediscích (42 %). Nezanedbatelnou skupinu ale tvoří občané, kteří zaznamenali jen vlastní úspěch, nikoliv úspěch rozvoje společnosti (25 %). Totožný podíl občanů (25 %) se domnívá, že rok 2015 nepřinesl úspěch ani jim samotným, ani celé společnosti. Jen minimum lidí hodnotí minulý rok jako úspěšný z hlediska společnosti, ale neúspěšný v osobní rovině (8 %).

Vyšší míru spokojenosti se svým životem a uplynulým rokem zjišťujeme mezi lidmi mladšími, s vyšším vzděláním, lidmi s dobrým materiálním zázemím a příznivci pravicových nebo středových stran. V názoru na vývoj společnosti v minulém roce se lidé z různých sociodemografických skupin významně neodlišují.

Pozitivní hodnocení rozvoje společnosti v roce 2015 převažuje u stoupenců různých politických stran, s výjimkou KSČM. Ke zvýšení podílu příznivých názorů na vývoj ve společnosti v porovnání s lednem 2014 došlo rovněž ve všech politických táborech, v poněkud nižší míře mezi příznivci ODS a KDU-ČSL. O tom, že je ve společnosti více spravedlnosti než před rokem, jsou nejčastěji přesvědčeni sympatizanti hnutí ANO.

Součástí bilančního průzkumu STEM počátkem roku je i vyjádření emocí spjatých s právě skončeným rokem. Dotázaní mohou volit z deseti nabízených variant. Z celkového pohledu na výsledky vyplývá, že u dvou pětin občanů (40 %) převládají při hodnocení roku 2015 pozitivní pocity. Tito lidé mají dojem, že vše jde, jak má, vše se daří, mají pocit vyrovnanosti či štěstí. Naopak negativní pocity jako obavy, neklid, bezmocnost či vztek převládají u více než dvou pětin lidí (45 %). V porovnání s průzkumem před rokem se podíl lidí pozitivně naladěných snížil o pět procentních bodů a těch s negativními pocity naopak zvýšil o sedm procent. Zbývající podíl dotázaných (15 %) cítí při hodnocení roku 2015 především únavu nebo nudu.

Od minulého roku negativní pocity posílily především u žen, čímž se zvýraznily rozdíly mezi ženami a muži, v předchozím roce byly tyto rozdíly minimální. Dále můžeme konstatovat, že negativní pocity mají častěji lidé starší 60 let (55 %) a také se u nich jejich podíl zvýšil výrazněji než v ostatních věkových skupinách (o 12 procentních bodů).

Nižší podíl negativních emocí je charakteristický pro vysokoškolsky vzdělané občany (39 %), přesto i mezi nimi došlo k nezanedbatelnému posílení těchto pocitů oproti loňskému roku. Strach, obavy, nejistota jsou podobně jako v minulosti nejčastěji vybíranými pocity při hodnocení minulého roku. Od loňského roku se jejich podíl mírně zvýšil, stále však není na nejvyšších zjištěných hodnotách.

Klíčová slova: průzkumy češi život

Diskuse

Češi zhodnotili rok 2015. Byl pozitivní, či negativní? Čtěte průzkum

Počet příspěvků: , poslední 04.02.2016 11:42
(Zobrazeno posledních 4 příspěvků)

Přidejte vlastní názor…

Doporučujeme

Razantní akce je vhodná až ve volebním roce, říkají lékařské odbory

29.09.2016 19:33 Pardubice - Předseda Lékařského odborového klubu (LOK) Martin Engel dnes při setkání s lékaři pardubické...

Z Česka odstartovalo pět gripenů, potřetí budou hlídat nebe nad Islandem

29.09.2016 19:15 Aktualizováno Čáslav - Z čáslavské základny dnes odletělo pět českých stíhacích letounů JAS-39 Gripen na Island. Při své...

Nejprve mlčení, pak mlžení. Vnitro získalo anticenu za informace k policejní...

29.09.2016 19:13 Aktualizováno Praha – Hlavní anticenu v soutěži o ochotě úřadů poskytovat informace získaly ministerstvo vnitra a policejní...

Mlékárny našly odbyt. Ceny mléčných výrobků půjdou nahoru - anotační foto

Mlékárny našly odbyt. Ceny mléčných výrobků půjdou nahoru

29.09.2016 18:57 Praha - Čeští zemědělci mají důvod k oslavě. Podle mlékárenského svazu totiž opět začala růst výkupní cena...

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Anketa

Kdo vyhraje prezidentské volby v USA?

Hlasovalo 2702 čtenářů [výsledky anket]

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama