Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak?

Praha - Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. dTest bude rovněž žádat o pověření ministerstvem.

Přidejte svůj názor

Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak? - anotační foto

Spotřebitelům by se měla zjednodušit cesta k právu a řešení problémů s podnikateli. Novela zákona o ochraně spotřebitele zakotvila dlouho očekávaný systém mimosoudního řešení sporů. „Se spory z běžného spotřebitelského života, jako jsou neprávem zamítnuté reklamace či nevrácené peníze při odstoupení od smlouvy, je možné obracet se na obchodní inspekci," říká Miloš Borovička.

„Nedomluvíte-li se s podnikatelem sami, lze zahájit řízení. Pokud z návrhu bude vyplývat, koho se týká a podrobně vylíčíte, o co jde, vyzve inspekce podnikatele k řešení. Ten se musí do 15 dnů vyjádřit a spolupracovat, jinak může dostat až milionovou pokutu." Podnikatelé mimo to musejí spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení informovat, nejlépe ve svých obchodních podmínkách či reklamačních řádech. Odborné spory zůstanou specializovaným úřadům, které mají trochu odlišné postupy.

Výsledkem procesu by měla být vzájemná dohoda na řešení sporu mezi podnikatelem a spotřebitelem. „Řešení by mělo zabrat maximálně 90 dní, výjimečně u složitých případů dvojnásobnou dobu," přibližuje Borovička a dodává: „Bude-li za strany obchodní inspekce tato příležitost využita, může to velmi usnadnit vymáhání spotřebitelských práv. Málokdo se totiž odhodlá obrátit se se svým nárokem na soud. Mimosoudní řešení nebude ani zpoplatněno." Slabinou naopak může být skutečnost, že ve lhůtě nevyřešený spor se musí ukončit a spotřebiteli pak už nic jiného než soud nezbývá.

Zákon umožňuje, aby kromě České obchodní inspekce spory řešily i spotřebitelské organizace, ty ale potřebují zvláštní pověření od Ministerstva průmyslu a obchodu. „dTest se rozhodl o toto pověření usilovat, náš dosavadní systém pomoci spotřebitelům na webu www.vasestiznosti.cz se osvědčil a za dva roky jsme řešili přes sedm tisíc sporů, v tom rozhodně budeme pokračovat," říká Borovička.

Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak?

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Teroristé nás nezastraší, komentoval Sobotka londýnský útok. Nesmíme povolit v boji, dodává Fiala - anotační foto

Teroristé nás nezastraší, komentoval Sobotka londýnský útok. Nesmíme…

22.03.2017 21:41 Aktualizováno Praha – Na útok v Londýně reagují i čeští politici. Teroristé nás nezastraší, uvedl premiér…

Fotíme jaro. 15 tipů, jak na to - anotační foto

Fotíme jaro. 15 tipů, jak na to

22.03.2017 20:21 Jaro a podzim jsou tím nejlepším obdobím pro focení. Obzvláště na jaře se cítíme plní energie a…

Nic nenasvědčuje spojitosti útoku v Londýně s Českem, oznámil Chovanec - anotační foto

Nic nenasvědčuje spojitosti útoku v Londýně s Českem, oznámil Chovanec

22.03.2017 20:09 Praha – Podle ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) zatím nic nenasvědčuje tomu, že by měl útok u…

Jak je to se setkáním Zemana a Trumpa? Telefonát není pozvánka do Bílého domu, varuje Špaček - anotační foto

Jak je to se setkáním Zemana a Trumpa? Telefonát není pozvánka do Bílého…

22.03.2017 19:47 Praha – Čeští diplomaté zpochybňují návštěvu prezidenta Miloše Zemana v USA. Dojít by k ní mělo na…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama