Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak?

Praha - Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. dTest bude rovněž žádat o pověření ministerstvem.

Přidejte svůj názor

Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak? - anotační foto

Spotřebitelům by se měla zjednodušit cesta k právu a řešení problémů s podnikateli. Novela zákona o ochraně spotřebitele zakotvila dlouho očekávaný systém mimosoudního řešení sporů. „Se spory z běžného spotřebitelského života, jako jsou neprávem zamítnuté reklamace či nevrácené peníze při odstoupení od smlouvy, je možné obracet se na obchodní inspekci," říká Miloš Borovička.

„Nedomluvíte-li se s podnikatelem sami, lze zahájit řízení. Pokud z návrhu bude vyplývat, koho se týká a podrobně vylíčíte, o co jde, vyzve inspekce podnikatele k řešení. Ten se musí do 15 dnů vyjádřit a spolupracovat, jinak může dostat až milionovou pokutu." Podnikatelé mimo to musejí spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení informovat, nejlépe ve svých obchodních podmínkách či reklamačních řádech. Odborné spory zůstanou specializovaným úřadům, které mají trochu odlišné postupy.

Výsledkem procesu by měla být vzájemná dohoda na řešení sporu mezi podnikatelem a spotřebitelem. „Řešení by mělo zabrat maximálně 90 dní, výjimečně u složitých případů dvojnásobnou dobu," přibližuje Borovička a dodává: „Bude-li za strany obchodní inspekce tato příležitost využita, může to velmi usnadnit vymáhání spotřebitelských práv. Málokdo se totiž odhodlá obrátit se se svým nárokem na soud. Mimosoudní řešení nebude ani zpoplatněno." Slabinou naopak může být skutečnost, že ve lhůtě nevyřešený spor se musí ukončit a spotřebiteli pak už nic jiného než soud nezbývá.

Zákon umožňuje, aby kromě České obchodní inspekce spory řešily i spotřebitelské organizace, ty ale potřebují zvláštní pověření od Ministerstva průmyslu a obchodu. „dTest se rozhodl o toto pověření usilovat, náš dosavadní systém pomoci spotřebitelům na webu www.vasestiznosti.cz se osvědčil a za dva roky jsme řešili přes sedm tisíc sporů, v tom rozhodně budeme pokračovat," říká Borovička.

Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak?

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Žádné kvóty. Program na přesídlení uprchlíků nebude obnoven, avizuje Chovanec - anotační foto

Žádné kvóty. Program na přesídlení uprchlíků nebude obnoven, avizuje…

22.01.2017 17:13 Aktualizováno Praha - Hostem dnešních Otázek Václava Moravce byl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Opět…

Nedaleko Mostu hořela výrobní hala na plasty, zasahovalo 14 jednotek hasičů - anotační foto

Nedaleko Mostu hořela výrobní hala na plasty, zasahovalo 14 jednotek hasičů

22.01.2017 16:46 Aktualizováno Most - Třetí stupeň poplachu byl vyhlášen při dnešním požáru průmyslové haly v obci Havraň na…

Policisté našli ve vraku auta v Praze mrtvého muže - anotační foto

Policisté našli ve vraku auta v Praze mrtvého muže

22.01.2017 16:40 Praha - Ve vraku vozidla zaparkovaného v pražských Bohnicích objevili policisté mrtvého muže. Byla…

Zelení zvolili stínovou vládu, mají první partnery pro sněmovní volby - anotační foto

Zelení zvolili stínovou vládu, mají první partnery pro sněmovní volby

22.01.2017 15:46 Hradec Králové - Sjezd Strany zelených, který se o víkendu konal v Hradci Králové, zvolil stínovou…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama