Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak?

Praha - Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. dTest bude rovněž žádat o pověření ministerstvem.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Spotřebitelům by se měla zjednodušit cesta k právu a řešení problémů s podnikateli. Novela zákona o ochraně spotřebitele zakotvila dlouho očekávaný systém mimosoudního řešení sporů. „Se spory z běžného spotřebitelského života, jako jsou neprávem zamítnuté reklamace či nevrácené peníze při odstoupení od smlouvy, je možné obracet se na obchodní inspekci," říká Miloš Borovička.

„Nedomluvíte-li se s podnikatelem sami, lze zahájit řízení. Pokud z návrhu bude vyplývat, koho se týká a podrobně vylíčíte, o co jde, vyzve inspekce podnikatele k řešení. Ten se musí do 15 dnů vyjádřit a spolupracovat, jinak může dostat až milionovou pokutu." Podnikatelé mimo to musejí spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení informovat, nejlépe ve svých obchodních podmínkách či reklamačních řádech. Odborné spory zůstanou specializovaným úřadům, které mají trochu odlišné postupy.

Výsledkem procesu by měla být vzájemná dohoda na řešení sporu mezi podnikatelem a spotřebitelem. „Řešení by mělo zabrat maximálně 90 dní, výjimečně u složitých případů dvojnásobnou dobu," přibližuje Borovička a dodává: „Bude-li za strany obchodní inspekce tato příležitost využita, může to velmi usnadnit vymáhání spotřebitelských práv. Málokdo se totiž odhodlá obrátit se se svým nárokem na soud. Mimosoudní řešení nebude ani zpoplatněno." Slabinou naopak může být skutečnost, že ve lhůtě nevyřešený spor se musí ukončit a spotřebiteli pak už nic jiného než soud nezbývá.

Zákon umožňuje, aby kromě České obchodní inspekce spory řešily i spotřebitelské organizace, ty ale potřebují zvláštní pověření od Ministerstva průmyslu a obchodu. „dTest se rozhodl o toto pověření usilovat, náš dosavadní systém pomoci spotřebitelům na webu www.vasestiznosti.cz se osvědčil a za dva roky jsme řešili přes sedm tisíc sporů, v tom rozhodně budeme pokračovat," říká Borovička.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nebojím se! Havel a Klaus mě zklamali, vězeňská služba je Potěmkinova…

23.05.2017 23:51 Aktualizováno Rýnovice - Dvojnásobný vrah Jiří Kajínek opustil brány rýnovické věznice dnes brzy odpoledne. Při…

Češi mohou kondolovat blízkým obětí z Británie na velvyslanectví v Praze

23.05.2017 21:27 Praha - Na britském velvyslanectví v Praze byla umístěna kondolenční kniha, prostřednictvím které…

Otec zavíral syna a dceru do "hladomorny", spali ve výkalech. V počítači…

23.05.2017 20:10 Aktualizováno Brno - Krajský soud v Brně dnes otevřel případ muže z Břeclavska, který podle obžaloby zavíral své…

Registr smluv může snížit výkonnost podniku, varuje šéf Budvaru

23.05.2017 17:36 České Budějovice - Internetový registr smluv může snížit výkonnost pivovaru Budějovický Budvar.…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama