Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak?

Praha - Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. dTest bude rovněž žádat o pověření ministerstvem.

Přidejte svůj názor

Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak? - anotační foto

Spotřebitelům by se měla zjednodušit cesta k právu a řešení problémů s podnikateli. Novela zákona o ochraně spotřebitele zakotvila dlouho očekávaný systém mimosoudního řešení sporů. „Se spory z běžného spotřebitelského života, jako jsou neprávem zamítnuté reklamace či nevrácené peníze při odstoupení od smlouvy, je možné obracet se na obchodní inspekci," říká Miloš Borovička.

„Nedomluvíte-li se s podnikatelem sami, lze zahájit řízení. Pokud z návrhu bude vyplývat, koho se týká a podrobně vylíčíte, o co jde, vyzve inspekce podnikatele k řešení. Ten se musí do 15 dnů vyjádřit a spolupracovat, jinak může dostat až milionovou pokutu." Podnikatelé mimo to musejí spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení informovat, nejlépe ve svých obchodních podmínkách či reklamačních řádech. Odborné spory zůstanou specializovaným úřadům, které mají trochu odlišné postupy.

Výsledkem procesu by měla být vzájemná dohoda na řešení sporu mezi podnikatelem a spotřebitelem. „Řešení by mělo zabrat maximálně 90 dní, výjimečně u složitých případů dvojnásobnou dobu," přibližuje Borovička a dodává: „Bude-li za strany obchodní inspekce tato příležitost využita, může to velmi usnadnit vymáhání spotřebitelských práv. Málokdo se totiž odhodlá obrátit se se svým nárokem na soud. Mimosoudní řešení nebude ani zpoplatněno." Slabinou naopak může být skutečnost, že ve lhůtě nevyřešený spor se musí ukončit a spotřebiteli pak už nic jiného než soud nezbývá.

Zákon umožňuje, aby kromě České obchodní inspekce spory řešily i spotřebitelské organizace, ty ale potřebují zvláštní pověření od Ministerstva průmyslu a obchodu. „dTest se rozhodl o toto pověření usilovat, náš dosavadní systém pomoci spotřebitelům na webu www.vasestiznosti.cz se osvědčil a za dva roky jsme řešili přes sedm tisíc sporů, v tom rozhodně budeme pokračovat," říká Borovička.

Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: Pozor, změnila se pravidla pro řešení spotřebitelských sporů. Co je jinak?

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Ptačí chřipka decimuje chovy v ČR, zemědělci požádali o kompenzaci 12 milionů - anotační foto

Ptačí chřipka decimuje chovy v ČR, zemědělci požádali o kompenzaci 12…

19.02.2017 12:26 Praha - V Česku je 29 ohnisek ptačí chřipky a utraceno už muselo být 58 tisíc kusů drůbeže.…

Výbuch v kanalizaci v Českém Dubu vyhnal z domu 12 lidí, příčina exploze je záhadou - anotační foto

Výbuch v kanalizaci v Českém Dubu vyhnal z domu 12 lidí, příčina exploze…

19.02.2017 11:59 Aktualizováno Český Dub - V sobotu večer muselo být v Českém Dubu na Liberecku evakuováno 12 lidí. Důvodem byla…

Budeme platit cizí dluhy? Europoslanec se rozjel, schytal to Kalousek i Sobotka - anotační foto

Budeme platit cizí dluhy? Europoslanec se rozjel, schytal to Kalousek i…

19.02.2017 11:00 Praha – Už dlouho se mluví o tom, že by pravicové stran ODS a TOP 09 měly navázat spolupráci.…

ROZHOVOR: Půjde Česko proti Evropě? Politolog má obavy z budoucnosti - anotační foto

ROZHOVOR: Půjde Česko proti Evropě? Politolog má obavy z budoucnosti

19.02.2017 00:58 Aktualizováno ROZHOVOR - Předseda vlády a šéf ČSSD Bohuslav Sobotka tvrdí, že bohumínské usnesení přijaté v roce…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama