Volal vám dodavatel energií? Možná jste uzavřeli smlouvu!

Praha - Někteří dodavatelé využívají možnost uzavřít smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu prostřednictvím telefonického rozhovoru. Pracovníci dodavatele otázky někdy formulují tak, že telefonátem zaskočený člověk nevědomky uzavře novou smlouvu. Jak se v takové situaci zachovat a zbavit se nechtěně sjednané smlouvy? Informuje dTest.

Přidejte svůj názor 5 komentářů

žena v telemarketingu

Zákon výslovně nepožaduje, aby smlouva o dodávkách elektřiny či plynu měla písemnou formu. Je tedy možné ji sjednat i ústně prostřednictvím telefonu. Toho využívají někteří dodavatelé energií. „Bohužel najdou se i tací, kteří na začátku telefonického hovoru volanému tvrdí, že mu pouze představují svoji nabídku. V průběhu hovoru se pak zeptají, zda vás nabídka zaujala, a po souhlasné odpovědi zaevidují uzavření smlouvy. Dokázat, že jste svým vyjádřením smlouvu uzavřít nechtěli, pak může být velice problematické,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Jednou z možností, jak se bránit, je uznat, že smlouva byla byť nechtěně uzavřena a následně ji zrušit odstoupením od smlouvy nebo její výpovědí. Odstoupit od smlouvy uzavřené prostřednictvím telefonu můžete ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření. Smlouva se pak ruší od samého počátku, jakoby nikdy nebyla uzavřena. „Pokud nestihnete od smlouvy odstoupit, můžete ji podle energetického zákona vypovědět do 15 dnů po zahájení dodávek. V takovém případě smlouva skončí po uplynutí 15 denní výpovědní lhůty, která se počítá od prvního dne měsíce následujícího po doručení výpovědi dodavateli.

Dodavatel vůči vám nemůže uplatňovat v souvislosti s výpovědí smlouvy žádnou sankci, jako například smluvní pokutu nebo poplatek za ukončení smlouvy,“ uvádí Lukáš Zelený. Smlouvu lze takto vypovědět kdykoliv od jejího uzavření. Pokud však dodavatel již začal s dodávkami energií, platí, že za ně musíte zaplatit.

Informace o možnosti odstoupení, a podle názoru dTestu i o možnosti výpovědi, patří mezi povinně poskytované informace, které musí dodavatel spotřebiteli před uzavřením smlouvy sjednávané po telefonu poskytnout. Pokud nebudete o možnosti odstoupit od smlouvy informováni během telefonického rozhovoru, ale až později, 14 denní lhůta pro odstoupení běží od doby, kdy poučení dostanete. Nedostanete-li tuto informaci vůbec, máte možnost od smlouvy odstoupit do roka a čtrnácti dnů od uzavření smlouvy.

Vstupte do diskuze (5)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Karel Gott se pořádně naštval: Jsem svéprávný člověk, který o svém životě…

14.12.2017 22:18 Aktualizováno Praha - Zpěváka Karla Gotta, který nedávno překonal rakovinu, se pořádně naštval. Stěžuje si, že…

Aj Wej-wej uvedl v Praze film o migraci: Opět kritizoval ČR a její…

14.12.2017 19:14 Praha - čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej dnes v Praze představil svůj dokumentární film o…

Horáčkova výzva se šíří jako lavina. Jsou činy, které nelze promlčet,…

14.12.2017 10:24 Aktualizováno Praha - Po Zdeňku Svěrákovi, Vavřinci Hradílkovi či Pavlu Pafkovi se k výzvě Michala Horáčka …

Přestřelka pokračuje: My jsme komedianti? Ondráček jen pomlouvá, zastal se…

13.12.2017 11:14 Aktualizováno Praha – Spor kvůli komunistovi Zdeňku Ondráčkovi nekončí. Politik, který byl nominován na šéfa…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama