Prezidentské kampaně? Nic a nuda, míní politologové

Praha - Bez výrazných zlomů či překvapení pokračuje podle politologů předvolební kampaň pro druhou přímou volbu prezidenta České republiky. Podle politologů oslovených ČTK se v uplynulých měsících žádný z uchazečů o post prezidenta nedopustil výrazného přešlapu, nikdo z devíti kandidátů podle nich ale ani nijak zvlášť nezaujal.

Přidejte svůj názor 15 komentářů

Ilustrační foto

Lubomír Kopeček z Masarykovy univerzity v Brně očekává, že boj o Hrad vygraduje přibližně dva až tři týdny před prvním kolem, podobně jako tomu bylo před pěti lety.

"Tři čtvrtě roku je to plus minus stejné, zatím se nezdá, že by se odehrál nějaký zásadní zlom," řekl ČTK Kopeček. Podobně zhodnotil dosavadní průběh kampaně i Daniel Kunštát z Vysoké školy Cevro Institut. "Probíhá zcela poklidně, řekl bych i dost nudně, fádně, bez větších excesů a také bez fatálních chyb či omylů jednotlivých kandidátů," míní Kunštát.

Kopeček soudí, že kampaň by mohla nabrat obrátky s blížícím se prvním kolem voleb, které se koná 13. ledna. "Volby jsou zhruba za měsíc, v tuto chvíli je to pořád strašně otevřené. V předchozích volbách ten nástup Karla Schwarzenberga nastal asi dva až tři týdny před hlasováním," uvedl.

Z průzkumů se zatím jako favorité voleb jeví stávající hlava státu Miloš Zeman, bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš a podnikatel a textař Michal Horáček. Zbylí kandidáti, s výjimkou bývalého předsedy ODS a expremiéra Mirka Topolánka, zůstávají spíš v pozadí. "Jsou v takovém shluku málo viditelných, občas se někdo z nich dokáže krátkodobě nějakou debatou nebo výrokem odpoutat," řekl na adresu pěti dalších osobností politolog z Cevro Institutu Ladislav Mrklas.

O prezidentský úřad usilují kromě zmíněné čtveřice diplomat Pavel Fischer, lékař Marek Hilšer, bývalý šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek (ODA), prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek (Realisté) a hudebník a šéf strany Rozumní Petr Hannig.

Méně známým kandidátům podle Kopečka pomáhají ke zviditelnění debaty, díky kterým se dostávají do médií, i billboardová kampaň. Mrklas upozornil, že diskusí je letos v předvolební období až příliš. "S prezidentskými debatami se roztrhl pytel, výsledkem čehož zajímají méně lidí a ještě to přispívá k zatemnění toho, kdo kandiduje," míní odborník.

V kampani se zatím podle politologů neobjevilo žádné výrazné programové téma. Boj o Hrad se vede v rovině stávající prezident versus zbývající kandidáti. "Jediné velké téma těchto voleb je spojeno s tím, že onen prezident obhajuje svůj mandát, poznamenal Kopeček.

Vstupte do diskuze (15)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Prezidentské duely? Zeman je excelentní rétor, Drahoš to bude mít těžké

20.01.2018 09:55 Praha - Experti na politický marketing se shodují na tom, že debaty Miloše Zemana s Jiřím Drahošem…

Novým šéfem pražské ČSSD je Petr Pavlík, delegáti podpořili Drahoše na…

20.01.2018 08:03 Aktualizováno Praha – Do čela pražské ČSSD byl v pátek zvolen Petr Pavlík. Ve funkci nahradí někdejšího ministra…

Agresivních výpadů bude přibývat, říká pro EZ expertka na kampaně

19.01.2018 20:52 ROZHOVOR - O prezidentské předvolební kampani server EuroZprávy.cz mluvil s politickou…

Exministr Ludvík rezignoval na šéfa pražské ČSSD

19.01.2018 18:52 Aktualizováno Praha – Někdejší ministr zdravotnictví a ředitel nemocnice v Motole Miloslav Ludvík rezignoval na…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama