Přehled: Dálnice, dálnice, dálnice. Kolik kilometrů strany postaví?

Praha - Kdekdo kritizuje pomalou výstavbu české dálniční sítě. Teď před volbami si to uvědomuje i většina kandidujících stran. Jak si představují budoucí rozvoj a stavbu českých dálnic a kolik nových kilometrů slibují?

Přidejte svůj názor 3 komentáře

Stavba dálnice D8

V letošních volbách do Poslanecké sněmovny sice kandidují kandidáti za celkem 31 subjektů, EuroZprávy.cz vybraly ty největší politické strany a z jejich programů zjistily, jak chtějí rozšířit českou dálniční síť v nastávajícím volebním období. 

Uvádějí, kolik kilometrů dálnic chtějí postavit:

hnutí ANO

Hnutí Andreje Babiše chce prosadit zákon o liniových stavbách, kde by bylo opraveno povolování klíčových staveb tak, že by probíhalo v rámci jednoho úřadu a jednoho řízení "a nebylo by možné tento proces donekonečna napadat". Do roku 2021 hnutí slibuje 280 kilometrů nových dálnic, kdy 110 kilometrů bude tvořit kompletně modernizovaná D1. "Dalších 220 km dálnic začneme stavět. Podpoříme výstavbu velkých odstavných parkovišť podél dálnic. Není možné, aby kamiony parkovaly v odstavných pruzích dálnic," stojí v programu hnutí. 

TOP 09

Podobně jako hnutí ANO i TOP 09 udává konkrétní cíle. Za rok by strana chtěla uvést do provozu alespoň 70 kilometrů dálnic. Zároveň by prosadili tzv. projekt e-dálnice, tedy elektrifikaci pravého jízdního pruhu dálnic s vysokým podílem nákladní dopravy. Jako příklad uvádějí dálnice D1, D5 či D11. "Kamiony s hybridními motory by v elektrifikovaných úsecích používaly elektřinu z napájecí troleje. Došlo by k výrazným úsporám pohonných hmot a velkému snížení emisních zátěží," odůvodňuje topka. Stejně jako ODS by prosadila nový stavební zákon, který usnadní realizaci všech typů staveb. 

Česká pirátská strana

Piráti volají po "restartu" koncepční výstavby dálniční sítě. "Plánování musí probíhat nezávisle na vrtoších politiků s jasnými cíli a kritérii úspěšnosti. Jen tak lze do roku 2040 potřebných 1000 km dálnic dostavět," deklarují. K cíli by mělo napomoci také zprůhlednění organizace jako je Ředitelství silnic a dálnic, které se zabývají dopravní infrastrukturou. "U každé veřejné zakázky chceme dlouhodobé záruky a kontroly," stojí v programu České pirátské strany. 

Strana zelených

Strana Zelených chce ve funkčním období nové vlády dobudovat mezinárodní propojení dálniční sítě, která již existuje.

Starostové a nezávislí

Hnutí STAN chce zejména dokončit základní dálniční síť, konkrétně zmiňuje tato spojení: dokončení úseků dálnice D1, dokončení Pražského okruhu, dálnice vedoucí z Hradce Králové do Jaroměře a následně do Polska, komunikaci z Prahy přes České Budějovice do Rakouska, linii z Pardubic do Olomouce a také komunikaci z Brna do rakouské metropole.

Volají zejména po legislativní úpravě a zjednodušení celého procesu:

KDU-ČSL

Lidovci volají zejména po zjednodušení a snížení administrativní zátěže v oblasti investorské přípravy a realizace staveb klíčové dopravní infrastruktury.

ČSSD

Sociální demokracie chce prosadit přijetí zákona o liniových stavbách a volá také po urychleném rozvoji dálniční sítě. "Česká republika dnes doplácí na to, že v minulosti podcenila přípravu staveb i výkup pozemků. Proto zavedeme zrychlené povolovací řízení, sjednocení právních záležitostí a správních procesů pod jeden úřad a také jasná pravidla pro vypořádání oprávněných nároků majitelů pozemků, zejména farmářů a menších zemědělců," deklaruje strana. 

ODS

ODS by k dostavbě dálnic také přistoupila cestou zákonné úpravy. Konkrétně chce prosadit zákon o prioritních stavbách, za které v současnosti považuje tyto: D35, D43, Pražský okruh, D3, D6 a vysokorychlostní trať Drážďany-Praha-Brno-Ostrava a Praha-Plzeň-Mnichov. 

Realisté

Realisté Petra Robejška by šli rovnou cestou ústavního zákona o výstavbě strategické infrastruktury. Ten by měl určit obecné principy, detaily bude řešit běžný zákon. "Zvláštní legislativa zjednoduší a zrychlí rozhodovací procesy, umožní také kompetenční změny. Tou klíčovou bude koncentrace všech povolovacích řízení na ministerstvo dopravy, které bude integrovat územní řízení a stavební řízení s výsledným právním rozhodnutím. Zákon ponechá určitý prostor pro obranu dotčených osob, včetně nedotknutelného ústavního práva na soudní ochranu," plánuje strana. 

KSČM

Dokončit dálniční infrastrukturu chtějí také komunisté, rádi by zjednodušili legislativu pro přípravu pro přípravu a realizaci dopravních staveb. 

Nabízejí svoje originální řešení:

ODA

Obnovená ODA miliardáře Pavla Sehnala sice nestanovuje, které dálnice jsou pro ni prioritní, zároveň ale deklaruje, že nasype víc peněz do výkupů pozemků pro dopravní stavby a tím urychlí jejich realizaci. 

Problematikou se nezabývají: 

SPD

Hnutí Tomio Okamury otázku dálniční sítě v programu neřeší.

Vstupte do diskuze (3)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Politickým stranám platíme z našich kapes stamiliony. I těm, které neuspějí

18.10.2017 10:06 Napadlo vás někdy, z čeho politické strany financují svůj provoz? Na rozdíl od veřejně…

Mirek Topolánek prozradil přísně utajovanou informaci? Toto se Babišovi…

18.10.2017 09:59 Praha – Někdejší premiér a šéf ODS Mirek Topolánek už nějakou dobu glosuje nejen politické dění na…

Jak bude vypadat povolební neděle? Politici už teď spřádají plány

18.10.2017 09:26 Praha - V pátek a sobotu proběhnou v Česku volby do Sněmovny. Neděle sice podle lídrů nejsilnějších…

Nebezpečný populista Babiš? Huffington Post má obavy z výsledků voleb v ČR

18.10.2017 09:19 Berlín - O nadcházejících volbách v ČR píše také německá verze serveru Huffington Post. V České…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama