Solná aféra: Češi, nebuďte hysteričtí, vzkazují Poláci

Varšava - Polský ministr zemědělství Marek Sawicki řekl, že zmiňovaný zákaz dovozu potravin z Polska do České republiky je nereálný. České zemědělství navíc není podle Sawického konkurenceschopné, informuje v úterý server wprost24.

Diskuse: 0

Solná aféra: Češi, nebuďte hysteričtí, vzkazují Poláci - anotační foto
reklama

Sawického prohlášení je reakcí na snahu jeho českého protějšku Petra Bendla (ODS) o prosazení plošného zákazu dovozu potravin mezi členskými státy EU v případě, že se země nebudou vzájemně informovat o možných problémech.
 
Konkrétně jde o technickou sůl, která se v některých polských potravinách používala místo soli jedné, a vaječnou moučku s nebezpečnými látkami.
 
Ministr Sawicki potvrdil dřívější závěry, že vaječná moučka obsahuje jedovaté kadmium, olovo a bakterie E.coli. Podobně jako skandál s technickou solí i tento případ vyšetřuje policie. Bendlova reakce je podle něj přehnaná.
 
"Jsou to tlaky zevnitř. Češi v zemědělství zaostávají, dnes už tomu našemu nemohou konkurovat. Čeští výrobci bijí na poplach pokaždé, když se na polském nebo německém trhu objeví cokoli špatného," dodal Sawicki.
 
Jeho náměstek Andrzej Butra v pondělí pro list Gazeta Prawna dokonce řekl, že Češi reagují hystericky.

"Hysterická reakce české strany může vznikat ze strachu před oblíbeností polských potravin u tamních konzumentů," uvedl Butra. "Za pozornost stojí fakt, že do Čech exportujeme potravinářské a zemědělské produkty za více než miliardu eur. Češi jsou třetími největšími odběrateli polských potravin," dodal.

"Naše obavy pramení z přístupu polské strany, která za celou dobu nedokázala na naše opakované žádosti o informace reagovat a naše obavy rozptýlit," reagoval český ministr zemědělství Petr Bendl (ODS). I nadále se bude snažit jednání o polské soli otevřít na evropské úrovni.
 
Aféra s technickou solí v potravinách vypukla v únoru. Pět lidí ze tří firem od roku 1999 levně nakupovalo technickou sůl určenou na posyp silnic a prodávali ji se zhruba trojnásobným ziskem jako sůl jedlou. Polští hygienici na začátku března po prvních testech vzorků technické soli uvedli, že sůl sice není jedlá a v potravinářském průmyslu se používat nesmí, zdraví škodlivá ale není.
 
O škodlivé moučce se veřejnost dozvěděla na začátku března. Do její výroby byly zapojeny dvě firmy. Do vaječné moučky dávaly ty nejlevnější ingredience, z nichž lze moučka vyrobit, včetně potravinářských přísad pro dobytek. Objevil se v ní krmný vápenec, rybí moučka, syrovátka, olej nebo sádlo.

reklama
Klíčová slova: Polsko zemědělci

Diskuse

Solná aféra: Češi, nebuďte hysteričtí, vzkazují Poláci

  •  

Počet příspěvků: , Buďte první!

Přidejte vlastní názor…

Související:

Hlavní zprávy

Tažení proti soudci Sváčkovi: Válková a Babiš dostali tento dopis - anotační foto

Tažení proti soudci Sváčkovi: Válková a Babiš dostali tento dopis

23.10.2014 14:07 Praha - Iniciativy Vraťte nám stát!, Veřejnost proti korupci a Nadační fond proti korupci Karla Janečka v...

Švýcarský historik žene ÚSTR k soudu. Co ho naštvalo?  - anotační foto

Švýcarský historik žene ÚSTR k soudu. Co ho naštvalo?

23.10.2014 14:04 Praha - Švýcarský historik Adrian Portmann, který neúspěšně kandidoval na ředitele Ústavu pro studium...

Důchodci si koupí o dva rohlíky víc, jinak se sociální výdaje neprojeví, míní ekonom - anotační foto

Důchodci si koupí o dva rohlíky víc, jinak se sociální výdaje neprojeví, míní...

23.10.2014 14:00 Praha - V pořadu Události, komentáře se setkali dva ekonomičtí experti. Aleš Michl, ekonom a externí poradce...

Kauza Rath se zastavila kvůli aféře jeho náměstka - anotační foto

Kauza Rath se zastavila kvůli aféře jeho náměstka

23.10.2014 13:59 Aktualizováno Praha - Kvůli omluvenkám, které účastníci soudního procesu s Davidem Rathem posílají soudu, se řízení dočasně...

Sdílejte článek na sociálních sítích »»»

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

reklama

Další zprávy

reklama

Anketa

Podaří se šíření eboly brzy zastavit?

Hlasovalo 741 čtenářů [výsledky anket]

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama