Poslanec Ježek chce zakázat billboardy u dálnic

Praha - Striktní zákaz reklam a dalších reklamních zařízení kolem dálnic a rychlostních silnic navrhuje poslanec ODS Libor Ježek. Příslušnou novelu silničního zákona v pondělí projedná vláda Jana Fischera.

Přidejte svůj názor

Ilustrační fotografie

Poslanec tvrdí, že reklamy mohou rozptylovat pozornost řidiče a vést k nehodám. Své stanovisko podporuje policejními statistikami, z nichž vyplývá, že nejvíce nehod na silnicích je způsobeno tím, že se řidič plně nevěnoval řízení vozidla. "V roce 2008 bylo tímto způsobem zaviněno 27 119 dopravních nehod, za deset měsíců roku 2009 pak 9827. Za oba roky si prozatím tato příčina vyžádala 187 lidských životů," uvádí Ježek.

Reklamní zařízení na dálnicích a komunikacích odpoutávají podle Ježka pozornost, například řidič na dálnici ujede za tři sekundy až 108 metrů.

Poslanec přiznává, že v současnosti nesmějí být billboardy umístěny na prostranství 250 metrů od dálnic. "Reklamy, které tam před uzákoněním tohoto zákazu v roce 2001 už stály, získaly většinou výjimku. Mnoho z nich ale nemá stále instalovány svodidla či jinou ochranu," upozorňuje Ježek. Tvrdí, že konstrukce mnohých billboardů nesplňují předepsané normy a v řadě případů se stávají velmi nebezpečnou umělou překážkou.

Navrhuje proto striktní zákaz všech reklamních zařízení v ochranném pásmu dálnic a rychlostních silnic včetně místních. U ostatních silnic by mohly být reklamy, které by si řidiči nemohli splést se značkami a které by je nesměly oslňovat světlem. Svůj zákaz opírá o statistiky.

V roce 2008 se na českých silnicích stalo 24 031 nehod, při kterých se vozidlo střetlo s pevnou překážkou (dopravní značka, svodidlo, strom, oploceni, násep, nástupní ostrůvek). Zemřelo při nich 267 lidí. Letos od ledna do října zemřelo při srážce s pevnou překážkou 200 osob a na celkovém počtu se tyto nehody podílí téměř 29 procenty, uvádí Ježek v důvodové zprávě.

Norma předpokládá, že reklamy, které u dálnic jsou, by museli jejich vlastníci během roku odstranit. Pokud by to neudělali, správci silnic by je museli zakrýt a odstranit na náklady majitele. Pokud by byl vlastník neznámý, náklady by platit vlastník silnice nebo majitel nemovitosti, na kterém je reklama umístěna.

Témata: billboardy
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Česko nebude žalovat Německo kvůli mýtu

22.05.2017 13:03 Praha - Vláda dnes rozhodla, že se ČR nepřipojí k žalobě na německé mýtné. Tématem se ale může…

Hospodaření ŘSD? Problémy s náklady na právní služby zůstávají, odhalil NKÚ

22.05.2017 08:23 Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil, jak od začátku roku 2013 do září 2016 hospodařilo…

Ministr Ťok couvá: Česko se k žalobě na německé mýtné nepřipojí. A důvod?

19.05.2017 11:02 Praha - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) navrhne vládě, aby se Česko k žalobě na německé mýtné…

Rychlovlaky a žaloba na německé mýtné jsou u ledu, vláda dnes tyto body…

15.05.2017 12:52 Praha - Vláda dnes odložila bod týkající se možného připojení ČR k žalobě na německé mýtné. Kabinet…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama