Dálniční známky skončí, nahradí je elektronické viněty

Praha - Poslanci na svém středečním zasedání schválili ve třetím čtení novelu zákona zavádějící mýtné i pro automobily nad 3,5 tuny. K zákonu prošly i pozměňovací návrhy o účinnosti a nová pravidla pro elektronické dálniční kupony a vážení kamionů.

Přidejte svůj názor

371

"Schválili jsme vlastně tři tematické bloky v rámci této novely, první zavádí mýto pro nákladní automobily od 3,5 tuny, ten platí od ledna 2010, druhá část se týká zavádění elektronických dálničních známek, které budou povinné od ledna 2011 a třetí část souvisí s novým způsobem vážení kamionů, platný také od ledna 2010," vysvětlil schválenou novelu a pozměňovací návrhy jeden z předkladatelů Oldřich Vojiř (ODS).

Zavedení mýtného i pro menší nákladní automobily je podle Vojíře nezbytné i z hlediska požadavků EU, kdy by u nás mýto pro tyto automobily muselo být zavedeno nejpozději do roku 2013. "Mimoto jde i o míru spravedlnosti, výše placení je odvozena od ujetých kilometrů a nikoliv paušálně, to znamená, že za užití silnic nejvíce zaplatí ti co jsou na nich nejčastěji," vysvětlil Vojíř s tím, že návrh v žádném případě nebude platit pro osobní automobily, a to ani v případě, že by měl za sebou karavan a překročil tak váhový strop pro mýtné. Poslanec také doplnil, že výši mýtného určí již ministerstvo dopravy a nikoliv legislativci.

"My v zásadě proti této myšlence nejsme, připadá nám to spravedlivé," řekl ke schválené novele Martin Felix, mluvčí Sdružení autodopravců Česmad Bohemia. "Chceme ale, aby byla vypracována přesná analýza, která by informovala o tom, jaké dopady bude mít tato změna na českou ekonomiku. Chceme, aby bylo prokázáno, že tento systém přinese do Státního fondu dopravní infrastruktury více peněz než dálniční známky," dodal.

Elektronické viněty neboli dálniční známky, podle Vojíře zajistí ministerstvo dopravy. Elektronické známky by měly být v první řadě prodány paušálně na rok. V druhé vlně by potom měl následovat opět systém placení za ujeté kilometry po dálnici.

Nový způsob dynamického vážení je podle Vojíře založen na tom, že v silnicích povede elektronický kabel, na jehož základě bude možné vypočítat, zda nákladní vozidlo, které danou komunikaci v místě vážení přejelo, nebylo přetížené. "Tímto zákonem jsme chtěli vyjít vstříc především krajům a obcím, které chtějí takto chránit svoje komunikace před přetížením," vysvětlil Vojíř s tím, že odpovědnost za přetížení vozidla a placení pokuty by nesl garant nákladu. Míst, kde by mohly být kamiony váženy, může být podle poslance neomezeno.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Populista Ťok? Poplatky na D6 zrušil kvůli volbám, podezřívá ho ČSSD

17.10.2017 16:23 Aktualizováno Karlovy Vary - Poslanci zvolení za ČSSD z Karlovarského kraje vytýkají ministru dopravy a lídrovi…

180 kilometrech dálnic bude od 1. ledna bez poplatku, přibyly další úseky

13.10.2017 16:19 Praha - Ministerstvo dopravy rozhodlo, že letos už schválené úseky od nutnosti mít dálniční známku…

Jeřáb a za 45 minut hotovo. Silničáři odstraňují první nelegální billboardy

09.10.2017 13:43 Bernartice (Benešovsko) - Silničáři odstraňují první nelegální billboardy. Začali v těchto dnech na…

Kraje navrhly další čtyři úseky dálnic bez poplatku

06.10.2017 17:59 Praha - K úsekům dálnic osvobozeným od poplatků by příští rok mohly vedle pěti navrhovaných…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama