Rozšíření mýtného o 900 km silnic? Na Ťoka se kvůli tendru dál valí kritika

Praha - Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Asociace krajů i odbory dále kritizují plánované rozšíření mýtného o 900 kilometrů silnic po roce 2019. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je představa, že by mohl dané zpoplatnění vyjmout, bez zrušení tendru nerealistická.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Dan Ťok, ministr dopravy

"Všichni přítomní, to znamená Asociace krajů, Svaz měst a obcí a podnikatelská reprezentace jednoznačně řekli, že nesouhlasíme s vedením mýtného systému na těch 900 kilometrů," uvedl dnes prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák po setkání s Ťokem a premiérem v demisi Andrejem Babišem (ANO).

Sobotkova vláda o vypsání veřejné soutěže prý rozhodla politicky nezodpovědně. "Zástupci ANO tvrdí, že s tím nesouhlasili, a že i na vládě někteří z nich hlasovali proti," dodal Hanák.

"Pan Hanák mi předal právní analýzu, že se dá stihnout nová soutěž. Já sám sem v ní našel nelogičnosti. Dát 14 dní na zkušební provoz pro nový systém, když ten minulý potřeboval 14 měsíců, mi prostě přijde komické," oponuje Ťok.

Zrušení tendru na jednání požadovala také Hospodářská komora. "Je nyní na politické reprezentaci, aby nalezla řešení, které zabrání rozšíření mýta na silnice první třídy. Takové zpoplatnění totiž poškodí hlavně drobné podnikatele, protože jim zvýší jejich náklady. Druhotným efektem bude vytlačení dopravy na nezpoplatněné úseky silnic druhých a třetích tříd, což bude mít zase negativní dopady na města a obce," uvedl dnes za komoru Tomáš Vrbík.

Asociace krajů hovoří o finanční kompenzaci. "Pokud by to mělo být od 1. ledna 2020 zavedeno, tak chceme finanční kompenzaci. Podle materiálu, který všichni máme k dispozici, by výběr mýta z těch 900 kilometrů měl být jedna miliarda korun ročně. Je otázka, jestli by to na opravy silnic druhých a třetích tříd vůbec stačilo," uvedla předsedkyně asociace Jana Vildumetzová (ANO).

Rozšíření zpoplatněných úseků zadala ministerstvu minulá vláda a jeho případné vyjmutí z podmínek tendru by musela nařídit současná vláda. Ministerstvo dopravy dříve uvedlo, že bez výběru nového provozovatele mýtného systému není možné výběr mýta po roce 2019 zajistit a zároveň již nestihne vypsat novou soutěž. Česku by navíc kvůli zrušení tendru hrozily sankce Evropské komise.

Do výběrového řízení na provozovatele mýtného systému po roce 2019 se hlásí současný provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Původně měli zájemci nabídky včetně cenové kalkulace úřadu poslat do 11. ledna, nyní je novým termínem 8. březen. Tendrem na mýtné se zabývá i antimonopolní úřad. Loni na konci listopadu oznámil, že vydal předběžné opatření, podle kterého ministerstvo zatím nesmí s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Na dálnici D2 jel vůz v protisměru, narazil do svodidel

25.02.2018 18:38 Aktualizováno Brno - Osobní vůz vjel dnes odpoledne na dálnici D2 u Brna do protisměru, kde narazil do svodidel.

Vlaky z Prahy na Drážďany stojí. Na trati zemřel po střetu s rychlíkem…

24.02.2018 19:31 Hněvice (Litoměřicko) - Neznámý člověk zemřel dnes v podvečer poté, co ho srazil rychlík na…

Ťok taxikářům slíbil kulatý stůl s poslanci

23.02.2018 13:06 Praha - Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) chce uspořádat ve Sněmovně kulatý stůl, kde by se zástupci…

Stát bude na dopravní stavby potřebovat 86 miliard ročně

23.02.2018 12:18 Praha - Podle aktualizované Dopravní sektorové strategie bude Státní fond dopravy potřebovat na…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama