REPORTÁŽ: Co se skrývá v hlubinách pražského metra?
REPORTÁŽ - Pražské metro každý den sveze více než milion cestujících. Málokterý z nich však získá možnost nahlédnout dál, než za roh stanice, ve které zrovna čeká. V současné době probíhá velká výluka a té využili redaktoři serveru EuroZprávy.cz, aby pro vás nafotili zákulisí stanice Muzeum. Co se skrývá v podzemí hlavního města a jak vypadá výměna ztrouchnivělého pražce?
doporučujeme
Plánujete letos dovolenou v zahraničí? Naučte se jednu velmi důležitou věc, bude se vám hodit
Sociální demokraté chtějí, aby při rezignaci jejích ministrů skončil i premiér
Zeman opět podpořil ambasádu v Jeruzalémě, kritiky přesunu označil za zbabělce
Pronajímáte byt? Mohou nastat děsivé problémy
Řecké ostrovy nebudou kvůli turistům již přijímat uprchlíky. Je to voda na mlýn pašerákům
Grilování je zdravé, ale... Jaké chyby rozhodně nedělat?
Sečete (ne)ochotně sekačkou trávu? Pozor, tohle všechno se může stát
Metro. Nezastavitelný kolos, který se však na pár dní přeci jen musel zastavit. Zastávky linky C od Florence až po Pražského povstání jsou na devět dní zavřené. Je to nejdelší úsek, který musel být kdy uzavřen a náhradní doprava úpí pod návalem pasažérů. Situace, která komplikuje každý den dopravu tisícům lidí, však přeci jen má i dobrou stránku. Unikátní možnost nahlédnout do zákulisí pražského metra i pod ruce těch, kteří mají na starosti jeho opravu.
Tradiční pondělní shon na Muzeu nahradilo ticho, ve kterém zní pouze údery obrovského kladiva. Každé dvě sekundy jeden. Muž, který jím vládne, se snaží uvolnit obrovský dřevěný pražec a udělat místo pro nový, tentokrát z betonu. Na chvíli si odpočine a ke slovu přijde o kousek vedle kolega, který drží sbíječku.
Bleskurychlé vlakové soupravy tak nahradily desítky mužů v reflexních vestách a jejich nástroje. Kladivo a sbíječku poznávám, ale na roztodivnou žlutou mašinku už se musím zeptat. „To je na povolování a utahování pražců,“ vysvětlil hned ochotně jeden z pracovníků.
Pracující muži mohou vyměnit vždy pouze každý druhý pražec, to aby dráha držela tvar. V úsecích, které jsou nyní rozdělané, tak střídající se beton a dřevo tvoří zajímavou mozaiku.
Ty původní dřevěné jsou tam už od roku 1972. Současná výluka, která má na starosti jich vyměnit 528, rozhodně není poslední, protože je potřeba nahradit pražce i na zbytku trasy. Nové betonové by měly vydržet další půl století a také je průjezd po nich méně hlučný.
Každý návštěvník pražského podzemí musí nosit reflexní vestu. I díky ní si mě zřejmě jeden starší pán spletl se zaměstnancem metra a od plic mi vynadal, co si to tady dovolujeme zavřít. Vysvětlil jsem mu kudy jede náhradní doprava a v duchu politoval týmy navigátorů, kteří trpělivě cestujícím ukazují směr na autobus.
Cestou zpět do redakce jsem i já využil speciální autobus DX, který metro prozatím nahrazuje. Téměř nebylo možné se tam vmáčknout a to už dávno skončila ranní špička.
A ačkoliv bylo zajímavé se podívat do míst, kam se cestující obyčejně nedostanou, stejně jako další lidé namačkaní v autobusech se těším, až bude tento pohled...
... zase patřit jen řidičům pražského metra.
Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Barbarství, láteří…
24.04.2018 18:46 Aktualizováno Praha - Pražští radní dnes podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový.…
S Libeňským mostem je amen? Praha vůbec netuší, co bude dál
24.04.2018 16:52 Aktualizováno Praha - Praha zatím neví, jak spojit pro MHD a auta vltavské břehy v případě bourání Libeňského…
Omezení cyklistiky v centru Prahy? Spolek protestuje, podává i žalobu
24.04.2018 16:10 Praha - Spolek Automat podává žalobu k soudu proti chystanému omezení cyklistiky v centru Prahy.…
Průjezd v kolonách vozidel? Na řidiče se chystá velká změna
24.04.2018 14:37 Praha - Pravidla pro vytváření průjezdu pro vozidla policie a záchranného systému na silnicích se…