ČD prohrály arbitráž o lokomotivy, inflační doplatek Škodě platit nebudou

Praha - České dráhy zatím nezaplatí Škodě Transportation inflační doplatek 628 milionů korun za prohranou arbitráž týkající se dodávek 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Na dnešním setkání s novináři to řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. České dráhy nyní zvažují více možností, ve hře je například další jednání se Škodou o snížení uvedené částky.

Přidejte svůj názor

ČD prohrály arbitráž o lokomotivy, inflační doplatek Škodě platit nebudou - anotační foto

"Ano, mohu potvrdit, že doplatek zatím nebyl uhrazen. Stále ale platí naše prohlášení, že jsme ochotni s Českými drahami jednat o vstřícných krocích," řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Rozhodnutí o platbě vychází z loňského verdiktu rozhodčího soudu, který ale ČD a ministerstvo dopravy zpochybňují. Jeho platnost už dopravce rovněž s napadl u běžného soudu.

Vyřešení tohoto soudního sporu je ale podle Krtka otázka několika let. ČD už škodě zaplatily 468 milionů z celkové více než miliardy miliardy korun. Tato částka byla podle Krtka exekučně vymahatelná, zatímco doplatek zatím vymahatelný není. O tom, jestli ČD v současné situaci uvedené peníze doplatit musí, má společnost několik právních posudků, které ale mají rozdílné vyznění.

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat.

Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do německého Hamburku jezdit nemohou. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu. V současnosti s nimi ČD mohou na německém území jet maximálně 120kilometrovou rychlostí, což ale neumožňuje plnit jízdní řád. Dopravce proto vlaky vypravuje se staršími typy lokomotiv, které ale v Drážďanech přepřahají za německé stroje. Podle smlouvy s německými drahami Deutsche Bahn musí ČD vlastní rychlostní lokomotivy na trať nasadit nejpozději na přelomu roku 2017/2018.

Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

DISKUZE: ČD prohrály arbitráž o lokomotivy, inflační doplatek Škodě platit nebudou

Vstupte do diskuze

Doporučujeme

Odvolání Mládka? Táborská ČSSD mluví o pomstě, ostatní členové jsou smířlivější - anotační foto

Odvolání Mládka? Táborská ČSSD mluví o pomstě, ostatní členové jsou…

21.02.2017 14:57 Tábor/Praha - Táborská ČSSD vnímá odvolání ministra průmyslu Jana Mládka jako trest za to, že…

Šéf AV ČR Drahoš vydává knihu: Díky bohu za zvolení Havla prezidentem, píše - anotační foto

Šéf AV ČR Drahoš vydává knihu: Díky bohu za zvolení Havla prezidentem, píše

21.02.2017 14:44 Praha - Končící předseda Akademie věd Jiří Drahoš, který je možným kandidátem na post nového…

TOP 09 nepodpoří Babišův návrh na zdanění dluhopisů: Bere si dárce krve jako rukojmí - anotační foto

TOP 09 nepodpoří Babišův návrh na zdanění dluhopisů: Bere si dárce krve…

21.02.2017 14:35 Praha - Ministr financí Andrej Babiš (ANO) chce svůj pozměňovací návrh na zdanění korunových…

Bitva o národní parky vrcholí, většina stran chce sněmovní verzi zákona - anotační foto

Bitva o národní parky vrcholí, většina stran chce sněmovní verzi zákona

21.02.2017 14:30 Praha - Většina stran bude dnes hlasovat pro sněmovní verzi zákona o národních parcích. Pro senátní…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama