ČD prohrály arbitráž o lokomotivy, inflační doplatek Škodě platit nebudou

Praha - České dráhy zatím nezaplatí Škodě Transportation inflační doplatek 628 milionů korun za prohranou arbitráž týkající se dodávek 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Na dnešním setkání s novináři to řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. České dráhy nyní zvažují více možností, ve hře je například další jednání se Škodou o snížení uvedené částky.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

"Ano, mohu potvrdit, že doplatek zatím nebyl uhrazen. Stále ale platí naše prohlášení, že jsme ochotni s Českými drahami jednat o vstřícných krocích," řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Rozhodnutí o platbě vychází z loňského verdiktu rozhodčího soudu, který ale ČD a ministerstvo dopravy zpochybňují. Jeho platnost už dopravce rovněž s napadl u běžného soudu.

Vyřešení tohoto soudního sporu je ale podle Krtka otázka několika let. ČD už škodě zaplatily 468 milionů z celkové více než miliardy miliardy korun. Tato částka byla podle Krtka exekučně vymahatelná, zatímco doplatek zatím vymahatelný není. O tom, jestli ČD v současné situaci uvedené peníze doplatit musí, má společnost několik právních posudků, které ale mají rozdílné vyznění.

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje kompletně předělat.

Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do německého Hamburku jezdit nemohou. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu. V současnosti s nimi ČD mohou na německém území jet maximálně 120kilometrovou rychlostí, což ale neumožňuje plnit jízdní řád. Dopravce proto vlaky vypravuje se staršími typy lokomotiv, které ale v Drážďanech přepřahají za německé stroje. Podle smlouvy s německými drahami Deutsche Bahn musí ČD vlastní rychlostní lokomotivy na trať nasadit nejpozději na přelomu roku 2017/2018.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Barbarství, láteří…

24.04.2018 18:46 Aktualizováno Praha - Pražští radní dnes podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový.…

S Libeňským mostem je amen? Praha vůbec netuší, co bude dál

24.04.2018 16:52 Aktualizováno Praha - Praha zatím neví, jak spojit pro MHD a auta vltavské břehy v případě bourání Libeňského…

Omezení cyklistiky v centru Prahy? Spolek protestuje, podává i žalobu

24.04.2018 16:10 Praha - Spolek Automat podává žalobu k soudu proti chystanému omezení cyklistiky v centru Prahy.…

Průjezd v kolonách vozidel? Na řidiče se chystá velká změna

24.04.2018 14:37 Praha - Pravidla pro vytváření průjezdu pro vozidla policie a záchranného systému na silnicích se…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama